7 samurajów i A. Kurosawa

Artykuł Artura Hirth
Akira Kurosawa i Jego Filmy o Samurajach
     Z doświadczenia wiem, że wielu nie zna podstawowych dzieł, klasyk filmowych, a powinno się, je znać. Dlaczego?

A dla tego, że wiele nowych filmów robionych za miliony dolarów, przepełnionych efektami, super aktorami , pierwszej klasy, nie potrafią uchwycić esencje prawdziwego kina.

Nie mam nic do nowych filmów i aktorów, tez je lubię, ale warto czasami poznać korzenie nowych dzieł. Obejrzeć prawdziwe arcydzieło, chociażby dla tego, by poczuć inny klimat i zabłysnąć w towarzystwie, poczuć prawdziwe kino( Poczuć kino, to nic innego, jak film, który wciąga klimatem i potem pozostaje w głowie na długi czas, to jak picie. Weźmy np. napijmy się wody mineralnej, w smaku nic specjalnego, zaspokoimy pragnienie i to wszystko, a np. napijmy się naszego ulubionego soku – tu mamy coś więcej niż ugaszenie pragnienia, po wypiciu czujemy i pamiętamy ten smak, dlatego często wracamy do tego smaku.)



Pamiętam jak kolega wybuchnął śmiechem, bo zobaczyliśmy w empiku kolekcje Kurosawy, za 700zł, wyśmiał się z tego, ze to jakieś badziewia czarno białe…, Więc ja mu na to, dam ci 20 zł, jeśli zobaczysz film Kurosawy, jaki ci podeślę.

Zakład był taki, jeśli mu się spodoba, to oddaje mi kasę, jak nie, to luz.

Ja się nie bałem utraty kasy, to tylko 20 zł, kolega pewnie był cwany, był pewny, że nie spodoba się film. Żeby nie było mi łatwo, nie podałem mu najlepszego dzieła Akiry, pożyczyłem mu „Tron We Krwi” Jesteście ciekawi, co dalej?

Czekałem na odpowiedz tydzień, ciężko mu było się zmusić do czarno białego filmu. Ale po obejrzeniu powiedział, że film jest tak super, że chce inne filmy tego typu.

Dałem mu „Straż Przyboczna” „Siedmiu Samurajów” „Sanjuro - samuraj znikąd”

Siedmiu Samurajów spodobał się mu najbardziej i się nie dziwię, bo to prawdziwy geniusz filmowy

Siedmiu Samurajów – jest filmem, który jest zrobiony perfekcyjnie, bawi, uczy, daje do myślenia, i świetnie się go ogląda. Ciekawe, prawda? Film, który bawi i uczy, znacie takie filmy? To prawdziwa rzadkość.

Ale coś o fabule.

Jak zapewnie większość wie, to historia dręczonej wioski, przez bandytów? W desperacji idą błagać samurajów o pomoc, oferując to, co mają, czyli ryż i spanie. Po ciężkich próbach, znajdują dobrego Samuraja, który przekonał jeszcze 6 do tej pracy. ( Tu proszę nie Myślec pod względem Amerykańskiego kina, USA często kradnie genialne pomysły z innych krajów  psując często dzieła)

Więc Samuraje wymyślają taktykę, jak w 7 pokonać 40 bandytów i zaczyna się akcja, fajnie, co? Prosto i przyjemnie. Genialny pomysł na film, ale to nie esencja filmu. Całe piękno filmu polega na tym, że w tej  całej akcji powstaje paradoks, zderzenia 2 światów.  W ten sposób Samuraje wiele się uczą od wieśniaków i na odwrót.  Jest to naprawdę świetnie pokazane(, więc jeśli przemęczycie 10minut tego filmu, to się nie oderwiecie- będziecie całkiem inaczej rozumieć filmy)

To nie wszystko, nie zdradzę wam wielu niespodzianek w tym filmie. Wzruszycie się, z szokujecie się, pośmiejecie, zadziwicie się zwrotami akcji.

Pozdrawiam Artur Hirth

Polecam

http://www.youtube.com/watch?v=VRGeXhIpvhg

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kontrowersja o Kubusiu Puchatku

Moje ulubione Fragmenty z filmu "Stowarzyszenie Umarłych Poetów"

Lista filmów podobnych do Władcy Pierścieni